Wat kun je zelf doen om te herstellen na een miskraam?

Gepubliceerd op 15 maart 2022 om 08:40

Voor sommigen is een miskraam de normaalste zaak van de wereld. Het hoort er gewoon bij. Voor anderen niet. Zij ervaren dit als een traumatisch verlies. Dit heeft met veel factoren te maken.

 

De omstandigheden zijn van invloed, zoals de leeftijd van de moeder, het gemak waarmee de zwangerschap tot stand kwam en de mate van het verlangen.

 

Ook spelen jouw persoonlijkheidskenmerken een rol, zoals:

  • Mate van positiviteit
  • Weerbaarheid
  • Gevoel van controle te hebben over je eigen leven, de zogenaamde locus of control
  • Het gevoel dat gebeurtenissen niet door jezelf zijn veroorzaakt
  • En mensen met een persoonlijkheid die o.a. gewoonlijk genieten van prestaties, mislukkingen accepteren, laconieker zijn en genieten van de ervaring i.p.v. te concurreren

Telkens als je merkt dat je een negatieve gedachte of emotie voelt sta je daar even bij stil. Je hoeft dit niet weg te stoppen of te negeren. Maar je kunt het ook ombuigen en bewust veranderen.

 

Deze persoonlijkheidskenmerken zijn te ontwikkelen. Laat je inspireren door de volgende reacties.

  • “Dit verlies brengt mij vast ook iets goeds.”
  • “Ik heb nu de mogelijkheid om te leren omgaan met tegenslag, een vaardigheid die ik voor de rest van mijn leven kan gebruiken.”
  • “Ik kies ervoor hulp te vragen en heb zelf in de hand om de stabiliteit weer terug te krijgen in mijn leven.”
  • “Ondanks dat mijn baarmoeder wellicht op dit moment het kindje niet kon vasthouden en dragen betekent niet dat ik er zelf voor gekozen heb. Met mijn vrije wil had ik er nóóit voor gekozen om dit kindje te laten gaan. Ik kan er dus niks aan doen.”

 

A special thanks to Jenny Pace and Kal Visuals for these happy pictures 😊!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.